(ъ) e.g.Orius, 09.10.2003
Как известно, всё самое интересное обычно происходит на стыке двух областей. Философский, если хотите, закон.
Возьмём, к примеру, художников. Ну, пишут они картины. Замечательно. Или возьмём, к примеру, программистов. Ну, пишут они программы. Просто прекрасно.
Интересное начинается, когда программист чувствует себя в душе художником. Тогда, например, рождается METAFONT. Но ещё интереснее, когда художник чувствует себя в душе программистом. Из этого получается Macromedia Flash.
Пока речь идёт о векторной графике, всё в порядке. Квадратики, кружочки, сплайны Безье и градиентные заливки этим никого не удивишь, даже программистов. Но это статика, а когда нужна динамика, без программирования обойтись сложно. Даже художникам, хотя они и в этом поднаторели. Но в особо сложных случаях и им приходится браться за ActionScript.
И тогда начинается нечто Добро пожаловать в программирование глазами художника:
- A semicolon (
;
) in an ActionScript statement is like a period (.
) in an ordinary sentence. - If youve added two numbers in a math equation, youve used an operator. An operator is a symbol that performs a task, or operation, on a piece, or pieces, of data, or operands. For example, in the expression
, the plus sign (2 + 2
+
) is the operator and each number is an operand. - The final ActionScript code looks like this:
on (release) {
if (_root.piecenumbers._visible) {
_root.piecenumbers._visible = false;
} else {
_root.piecenumbers._visible = true;
}
}
- A command in ActionScript is called a function. A function is a script that you can use over and over again in a movie to perform a certain task. You can think of a function as a machine that does extra work for you. The machine can produce different results depending on what you put into it. For example, if you put bananas in a blender, you get mashed bananas, not mashed peaches. The elements you pass to a function to work on are called parameters or arguments.
А процесс программирования во Flashе это вообще сказка, это надо испытать
Вот, например, как непросто художникам написать строчку «_root.edges._visible = false;
»:
- From the Actions > Miscellaneous Actions category in the Actions toolbox on the left, double-click the evaluate action to add an empty line of code ending with a semicolon.
With the insertion point in the Expression text box of the Actions panel, click the Insert Target Path button. The Insert Target Path dialog box appears.
Verify that Dots, meaning dots notation, and Absolute, meaning absolute path, are selected. In the dialog box, you see a list of movie clips from which you can select.
Select the edges movie clip from the movie clip tree, then click OK.
The following code appears in the Expression text box:
_root.edges
With the insertion point after_root.edges
, enter._visible = false
in the Expression text box. You can type the code manually, or you can choose ActionScript items from the Properties and Operators folders in the Actions toolbox.
If you make an error entering an action and decide youd like to delete it, select the action in the Script pane and click the Minus (-
) button in the Actions panel.
Но квинтэссенцией, конечно, является процесс написания оператора отрицания:
- The exclamation mark (
!
) is a logical NOT operator. In addition to simply typing it in the Expressions text box, you can add it to the text box from the Actions toolbox by choosing Operators > Logical Operators and double-clicking the exclamation mark.
Автор: e.g.Orius